θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα
θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

NOT IN THIS "NEW GREECE"  - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"
NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

Thursday, February 25, 2010

Αγαλματίδιο Έρωτα




1ος αιώνας π.Χ.
Πηλός. Ύψος 40 εκ.


Αυτό το πήλινο αγαλματίδιο της Ελληνιστικής εποχής με τη μορφή φτε­ρωτού Έρωτα φέρει τη λεοντή του Ηρακλή. Η μορφή στηρίζει το βάρος της στο δεξιό πόδι, ενώ το αριστερό είναι ελαφρώς προτεταμένο εμπρός. Έχει το ένα χέρι λυγισμένο προς τα πίσω, στο ύψος της μέσης, ίσως προ­σπαθώντας να κρύψει κάτι. Εξαιρετικά επιτυχής είναι η ιδέα του καλ­λιτέχνη να αποδώσει το χαριτωμένο πρόσωπο μέσα στην άγρια λεοντή, καθώς και την προσπάθεια του αγοριού να χωρέσει μέσα της, πατώντας στα πίσω πόδια του ζώου.
0 Έρως, θεότητα της αγάπης, ήταν ο καρπός της ένωσης της Αφροδί­της με τον θεό Άρη, σύμφωνα με τον επικρατέστερο μύθο. Απεικονίζεται συνήθως να κρατά άνθη, τόξο, δάδα ή μουσικό όργανο (κιθάρα ή λύρα) και να φορά ταινία, διάδημα ή στεφάνι. Τα ζώα που ιππεύει ή παίζει μαζί τους είναι: λαγός, δελφίνι, κόκορας, κύκνος. Μόνος ή μαζί με τη μητέρα του κοσμεί συχνά αντικείμενα που συνδέονται με τη γυναικεία κοκεταρία. όπως καθρέφτες. Απαντά επίσης σε σκηνές αρπαγής ή γάμου, ενώ συμ­μετέχει και στον βακχικό κύκλο ως ακόλουθος του Διονύσου. Κατά τον Μεσαίωνα, οι απεικονίσεις του επηρεάζονται από τα κείμενα της εποχής και όχι από την αρχαία τέχνη- για παράδειγμα, εμφανίστηκε με δεμένα μάτια, εξ ου και η έκφραση «ο έρωτας είναι τυφλός». Από την Αναγέν­νηση και μετά έγινε αγαπημένο θέμα καλλιτεχνών, όπως οι Ντονατέλο. Μποτιτσέλι, Καραβάτζο, Βερονέζε. ενώ το 18ο και 19ο αιώνα η μορφή του είναι σχεδόν πάντα παρούσα στην έντυπη εικονογραφία και τις δια­κοσμητικές τέχνες.