θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα
θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

NOT IN THIS "NEW GREECE"  - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"
NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

Saturday, December 19, 2009

ό Αθη­ναίος οπλαρχηγός Δημ. Λέκκας και τα μαρτύριά του



Στά τσιγκέλια ρίχτηκε από τόν Όμέρ πασά τής Εύβοιας καί ό Αθηναίος οπλαρχηγός Δημ. Λέκκας πού προδόθηκε κατά τή διάρκεια μυστικής αποστολής στην τουρκοκατεχόμενη Αττική τό 1829 - «κρεμασθείς από σιδηράς αρπάγης (τζεγκέλια) ... έκδέρεται ζών»119.
Ή «θεαματικότερη» βασανιστική εκτέλεση ήταν ό διαμελισμός του μελλοθάνατου καί ή επίδειξη τών σπαραγμάτων σέ δημόσιο χώρο γιά καταπτόηση εχθρών καί αντιπάλων, εσωτερικών καί εξωτερικών. Ή μαρτυρική αυτή θανάτωση, διχοτόμηση ή τετραχισμός - πασίγνωστη ποινή στή μεσαιωνική Δύση - επιβαλλόταν από τήν οθωμανική εξουσία σέ αιχμαλώτους πολέμου, κατασκόπους καί άρνησίθρησκους κατά τή διάρκεια επίσημης καί πανηγυρικής τελετής. Τό 1463, ύστερα από τίς τουρκικές νίκες στην Πελοπόννησο, πεντακόσιοι αιχμάλωτοι από τίς βενετικές κτήσεις στή Μεσσηνία μεταφέρθηκαν στην Κωνσταντινούπολη και διχοτομήθηκαν, προφανώς μέ κάθετη σπαθιά ή μέ διάσχιση τών σκελών120.
Ό Μάτεσης αναφέρει στό χρονικό του πώς τό 1690 οί Βενετοί πού κατέλαβαν τήν τουρκοκρατούμενη Μονεμβασία τιμώρησαν έναν εξωμότη μέ τετραχισμό, τόν διαμέλισαν δηλαδή προσδένοντας τά άκρα στις πρύμνες τεσσάρων γαλέρων121.
 
Παπαθύμιου Βλαχάβα



Στην επικράτεια του Άλήπασα οι υποκινητές εξεγέρσεων ή αρχηγοί ανταρτών λιανίζονταν μέ μπαλντά. 'Έτσι ολοκληρώθηκε τό μαρτύριο του αρματολού τών Χασίων Παπαθύμιου Βλαχάβα, αρχηγού του επαναστατικού κινήματος στή Θεσσαλία τήν άνοιξη τού 1808. Τόν είδε ό Francois Pouqueville, πρόξενος της Γαλλίας στά Γιάννενα, δεμένο σέ στύλο, στην αυλή του σεραγιού, λίγο πριν από τό μαρτύριο του. «Οί αχτίδες ενός καυτερού ήλιου έκαιγαν τό μαυριδερό κεφάλι του πού αψηφούσε τόν θάνατο. Πιό γαλήνιος από τόν τύραννο πού απολάμβανε τό μαρτύριο του, μέ κύτταζε μέ βλέμμα ατάραχο σά νάθελε νά μέ κρατήσει μάρτυρα στον θρίαμβο τής κορυφαίας στιγμής του»122.
Τόν διαμελισμό του Βλαχάβα περιγράφει τό στιχούργημα του Χατζή Σεχρέτη, πού δημοσιεύτηκε μέ τίτλο «Ό χαλασμός του Παπα - Θύμιου άπό τόν βεζίρ Άλη - Πάσα». Οί τελευταίοι στίχοι:
Άλήπασας δέν τόστρεξε πολλά νά μαρτυρήσει Μόνον ευθύς έπρόσταξε τόν δήμιο νά τόν σκίσει
Άλήπασας τόν έσχισε, τόν έκαμε κομμάτια Όπούξερε καί δούλευε τέτοιας λογής ζενάτια 123.
Ένα χρόνο αργότερα, τό φθινόπωρο του 1809, ό λόρδος Byron καί ό συνταξιδιώτης του John Cam Hobhouse, μπαίνοντας στά Γιάννενα, αντίκρυσαν ένα ανθρώπινο χέρι μέ τήν ωμοπλάτη, πού κρεμόταν από τά κλαδιά ενός δέντρου. Από μακριά, γράφει ό Hobhouse στό χρονικό του, φαινόταν κρέας γιά πούλημα, γιατί τό δέντρο βρισκόταν ακριβώς απέναντι από ένα χασάπικο. Ήταν κομμάτι από τό σώμα κάποιου Κλέφτη πού είχε αποκεφαλιστεί πριν πέντε μέρες. Λιανίστηκε στά τέσσερα και τά κομμάτια κρεμάστηκαν σέ διάφορα σημεία τής πόλης 124.
Στά τέσσερα τεμαχίζονταν καί οί Κλέφτες πού αιχμαλωτίζονταν κατά τίς εκκαθαριστικές επιχειρήσεις του χειμώνα 1805 - 1806 στον Μωριά. «Τους έσχιζεν (ό Κεχαγιάμπεης) είς τέσσαρα τμήματα καί έκρέμα είς τάς δημοσίας οδούς»125.