θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα
θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

NOT IN THIS "NEW GREECE"  - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"
NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

Monday, August 20, 2007

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ . ΓΙΑΤΙ ΣΚΟΡΠΙΣΑΝ ΤΗ ΣΤΑΧΤΗ ΤΗΣ;

ΒΛΕΠΕ ΕΠΙΣΗΣ:

H Μαρία Κάλας και η θλιβερή ιστορία με την τέφρα της

http://ermionh.blogspot.com/2008/06/h.html

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ: ΤΟ ΣΚΟΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΣΤΑΧΤΗΣ ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΞΗ ΜΙΣΟΥΣ.

http://ermionh.blogspot.com/2008/03/blog-post_8048.html


ΤΟ ΒΗΜΑ ΚΥΡΙΑΚΗ 20.8.2007

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ 1923: Η Μαρία Αννα Σοφία Σεσίλια Καλογεροπούλου γεννιέται στις 2 Δεκεμβρίου στη Νέα Υόρκη. 1937: Οι γονείς της Μαρίας Κάλλας χωρίζουν. Η μητέρα της επιστρέφει στην Ελλάδα με τις δύο κόρες της. 1940: Γίνεται επαγγελματίας τραγουδίστρια και δύο χρόνια αργότερα τραγουδάει για πρώτη φορά στην «Τόσκα» στα ελληνικά σε ανοιχτό χώρο στην Αθήνα. 1945: Ξαναβρίσκει τον πατέρα της στη Νέα Υόρκη και «βαπτίζεται» Κάλλας. Πρώτες προτάσεις από την Ιταλία. 1947: Συναντάει τον μέλλοντα σύζυγο της, Μενεγκίνι. 1954:Χάνει τριάντα κιλά μέσασελίγουςμήνεςκαι ερμηνεύει τουςρόλουςπου θατηνεπιβάλουνδιεθνώς:Νόρμα,Τραβιάτα,Λουτσία ντι Λάμερμουρ. 1959: Πρώτη κρουαζιέρα με τον Ωνάση, τον οποίο γνώρισε στη Βενετία. 1960: Εγκαταλείπει τη σκηνή και αφιερώνεται στην κοσμική ζωή μαζί με τον Ωνάση. 1965: Τραγουδάει την Τόσκα στο Κόβεντ Γκάρντεν, στις 5 Ιουλίου, και είναι η τελευταία της εμφάνιση. 1968:0 Ωνάσης παντρεύεται την Τζάκι Κένεντι. 1969: Υποδύεται τη Μήδεια υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Π ιερ Πάολο Παζολίνι. 1977: Εξαντλημένη από τις αϋπνίες και τις δίαιτες πεθαίνει στο Παρίσι στις 16 Σεπτεμβρίου.



Από όλο αυτό το παρελθόν η ελληνική πρωτεύουσα δεν κράτησε ούτε ένα σημάδι. Το Ωδείο, όπου η νεαρή Μαρία δούλευε τη φωνή της, είναι σήμερα ένα κτίριο κλειστό και άδειο. Πριν από τον πόλεμο, το Εθνικό Ωδείο και το Ωδείο Αθηνών συναγωνίζονταν ποιο από τα δύο θα αναλάμβανε την εκπαίδευση των νέων -με το Αθηνών να θεωρείται πιο φημισμένο. Σε ηλικία δέκα πέντε ετών η Μαρία Κάλλας δεν έγινε δεκτή. Αυτό απογοήτευσε τη μητέρα της, που ήταν ήδη απογοητευμένη από τη μέτρια σταδιοδρομία του φαρμακοποιού συζύγου της στη Νέα Υόρκη. Ηλπιζε σε μια καλύτερη ζωή όταν χώρισε το 1937 για να επιστρέψει στην Ελλάδα και να ζήσει πιο κοντά στα καλλιτεχνικά της όνειρα και τις κοινωνικές της φιλοδοξίες. Ηταν άλλωστε η ίδια η μητέρα της που από κοριτσάκι, στη Νέα Υόρκη, την έντυνε με μεγαλίστικα φορέματα και την παρουσίαζε ως παιδί-θαύμα. Να όμως που οι ελπίδες της μητέρας της για οικονομική στήριξη κατέρρευσαν με αποτέλεσμα η Κάλλας να σπουδάσει στο Εθνικό Ωδείο. Την πρόσεξε όμως η σπουδαία ισπανίδα τραγουδίστρια Ελβίρα ντε Ιλνταγκο, η οποία βρέθηκε στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του πολέμου και δεν μπόρεσε να επιστρέψει στην πατρίδα της. Με δική της πρωτοβουλία πήρε ως μαθήτρια της τη ν Κάλλας στο Ωδείο Αθηνών, όπου εκείνη δίδασκε. Ενδιαμέσως η ωραία ξανθιά αδελφή της Κάλλας γοήτευσε έναν νεαρό αθηναίο αστό και όλη η οικογένεια εγκαταστάθηκε σε μία ιδιόκτητη κατοικία στην οδό Πατησίων, απέναντι σχεδόν από το Αρχαιολογικό Μουσείο, το οποίο όμως κατέρρευσε στον πόλεμο. Για άλλη μία φορά η μητέρα της εκμεταλλεύθηκε τη Μαρία Κάλλας για να επιβιώσει, καθώς έβαζε την κόρη της να δίνει ρεσιτάλ για να διασκεδάσει τους κατακτητές. Κι εκείνη, είναι αλήθεια, τους γοήτευε με τη φωνή, το ταλέντο και τις χάρες της, όπως λένε ορισμένοι από τους βιογράφους της.
Αργότερα, όταν επέστρεψε θριαμβεύτρια πάνω στη θαλαμηγό του Ωνάση, σύχναζε σε μέρη κοσμικά, συντροφιά με τον έλληνα μεγιστάνα. Ηταν στις 24 Αυγούστου του 1960 όταν η Κάλλας ερμήνευσε τη Νόρμα στο Αρχαίο Θεάτρο της Επιδαύρου και μετέτρεψε εκείνη τη βραδιά σε μύθο. Εκεί που είχαν ανέβει οι τραγωδίες του Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Ευριπίδη. Και ήτανη πρώτη φορά που ο χώρος δόθηκε στο λυρικό τραγούδι, στο θέατρο με την αρτιότερη ακουστική. Η ίδια η Κάλλας, που είχε προδοθεί από την ίδια τη φωνή της, ήθελε να θριαμβεύσει στην πατρίδα της γιατί ήξερε ότι οποιαδήποτε αποτυχία θα βάραινε τον Ωνάση. Οι είκοσι χιλιάδες θεατές την αποθέωσαν και η κριτική μίλησε για ένα «θαύμα» ευαισθησίας.
Ηταν η εποχή που όλοι πίστευαν ότι τα συναισθήματα της για τον Ωνάση την είχαν συνεπάρει. Και όμως λίγους μήνες νωρίτερα είχε βιώσει το τραγικό γεγονός της γέννησης και θανάτου του παιδιού της -σης 30 Μαρτίου του 1960, του μικρού Ομηρου. Δεν ξεπέρασε ποτέ το γεγονός ότι δεν έκανε παιδιά, εκείνη που ονειρευόταν μια οικογενειακή ζωή με πολλά παιδιά μέσα σε ένα όμορφο σπίτι, με σκυλιά - ο Σκορπιός, γιατί όχι. Το ζευγάρι πήγαινε συχνά - και ας κατέληξε το σπίτι η κατοικία της δεύτερης γυναίκαςτου, της Τζάκι Κένεντι-Ωνάση.
Σήμερα ιδιοκτησία της εγγονής του, θα μπορούσε να πουληθεί (άλλωστε η Μαντόνα ενδιαφερόταν να το αποκτήσει). Ωστόσο είναι η θαλαμηγός «Χριστίνα», αυτό το πλωτό παλάτι, που συνδέθηκε με την Κάλλας και την Ελλάδα. Κάθε καλοκαίρι όταν ακόμα ο Ωνάσης ήταν παντρεμένος με την Τίνα, η Κάλλας έπλεε στα νερά της Μεσογείου, άλλοτε στο Μόντε Κάρλο, άλλοτε στην Ιταλία, στην Ελλάδα, στα νησιά. Και ορισμένες φορές ο Ωνάσης την έπειθε και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους η Κάλλας τραγουδούσε για την παρέα. Ο Δημήτρης Πυρομάλλης δεν μπορεί να ξεχάσει εκείνη τη μέρα του 1962 στη Ζάκυνθο: Ηταν τεσσάρων ετών όταν άκουσε τη φωνή της να έρχεται από τη θαλαμηγό. Μισόν αιώνα μετά, αυτός ο ίδιος έχει γίνει συλλέκτης. Αναζητεί δίσκους, υλικό αλλά και φωτογραφίες, όπως η πιο πρόσφατη που ανακάλυψε. Μία φωτογραφία της μέσα σε ένα αθηναϊκό σπίτι με την Κάλλας αμακιγιάριστη να δείχνει πολύ όμορφη αλλά να απέχει και από τη μυθική της εικόνα. Κι είναι αυτή τη φωτογραφία, που θα χαρίσει τον προσεχή Σεπτέμβριο στους φανατικούς οπαδούς της Κάλλας, οι οποίοι έρχονται κάθε χρόνο στην Αθήνα από όλα τα μέρη του κόσμου για να τιμήσουντη μνήμη της-πέθανε σης 16.9.1977 κυνηγημένη από αϋπνίες και ατελείωτες δίαιτες.
Περισσότερο θαύμασαν οι Ελληνες την ομορφιά και την κοινωνική της αναρρίχηση, παρά το ταλέντο και την τέχνη της. «Για τον απλό έλληνα πολίτη ενσάρκωσε την επιτυχία και την κοινωνική άνοδο σε μία εποχή, που η Ελλάδα ήταν φτωχή και ερειπωμένη από τον πόλεμο, χωρίς δυνάμεις» λέει η κυρία Ελένη Αδαμοπούλου, διευθύντρια των αρχείων της Εθνικής Οπερας εν όψει της νέας Οπερας, που πρόκειται να δημιουργηθεί για να τιμήσει το λυρικό τραγούδι - υποθετικά, αναμένεται να ολοκληρωθεί σε οκτώ χρόνια. Οι Ελληνες άλλωστε δεν φημίζονται για το φιλόμουσο τους.
Εν αντιθέσει με τη Γερμανία και την Ιταλία, η λυρική τέχνη στην Ελλάδα δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη, με εξαίρεση τα νησιά του Ιονίου. «Οταν μιλούσα για τη Μαρία Κάλλας στους φίλους μου με αντιμετώπιζαν σαν να ήθελαν να μου πουν ότι η καριέρα της δεν είχε καμιά αξία» διηγείται ο Δημήτρης Πυρομάλλης, που δηλώνει απογοητευμένος από το γεγονός ότι οι ελληνικές αρχές δεν προστάτευσαν την κληρονομιά, η οποία συνδέεται με την Κάλλας. Τα αρχεία της Βασιλικής Οπερας, όπου έκανε τα πρώτα της βήματα, χάθηκαν ή πωλήθηκαν, ενώ μια σειρά ντοκουμέντων και αρχειακού υλικού είναι μέσα σε αποθήκες που κανείς δεν μπορεί να πλησιάσει. Το όνομα της φέρουν μόνο δύο αίθουσες της Τεχνόπολης του δήμου Αθηναίων στο Γκάζι, χάρη σε ένα χορηγό-θαυμαστή της. Κι ας θέλουν οι θαυμαστές της να δουν ένα Μουσείο αφιερωμένο σε εκείνη, μοιάζει πιθανότερο να δημιουργηθεί στη Φλωρεντία.... ·

Η Μαρία Κάλλας δεν ζήτησε να σκορπίσουν τις στάχτες της στο Αιγαίο. Η πράξη αυτή είναι πράξη μίσους και όχι σεβασμού όπως το παρουσίασαν. Υπάρχουν πανίσχυροι πολιτισμοί (Αίγυπτος, Μάγιας,) που στηρίχτηκαν στην διατήρηση του σώματος ώς υπέρτατη θρησκευτική έκφραση της αιωνιότητας. Το σκόρπισμα είναι τελετή μίσους. Σημαίνει την επιθυμία να εξαφανιστεί το άτομο.
Άς μην ξεχνούμε ότι αυτούς που εκτελέστηκαν στην Νυρεμβέργη τους αποτέφρωσαν μυστικά και σκόρπισαν τις στάχτες τους από αεροπλάνα στα τρικυμισμένα νερά της βορείου Γερμανίας.