θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα
θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

NOT IN THIS "NEW GREECE"  - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"
NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

Sunday, September 22, 2019

Χαίρε παροδίτα.

 
 
 
 Χαίρε παροδίτα.
 
Χαῖρε παροδῖτα (1)
 
Μνήμης χάριν Ευμολπίδου Νεστορίου.
 
(Σ. Αλκαίος Χ.  22.09.2019)
 
 

Σαν τον σεμνό προσκυνητή,
Έφτασες στο πεδίο. (2)
Ελπίδες είχες στην καρδιά,
Μα πιο πολύ τρομάζεις
Τους κύνες και τα φάσματα, (3)
Την απειλή της νύχτας.
 
Μι’ αχτίδα σε εφώτισε
Κι ύστερα ησυχία.
Την μακρινή αναλαμπή
Των δαδοφόρων είδες.
 
Τα λόγια τους δεν μπόρεσες,
Πώς να τα ξεχωρίσεις;
Μην είναι ύμνοι για θεούς,
Μην θρήνοι για ανθρώπους;
 
Κλαύσε λοιπόν και κώκκισε
Και τρέχα να προφτάσεις,
Την πόρτα την περίτεχνη
Μην κλείσουν κι απομείνεις,
Μόνος εσύ κι αμύητος,
δίπλα σε τόσους μύστες.
 
Οράματα, χαλάσματα,
τρέχεις, σκοντάφτεις, πέφτεις.
Μα μια μορφή σεβάσμια,
σήκω, ζητάει, ορθώσου.
 
Τα χέρια και τα ενδύματα
είτανε ματωμένα.
Στο πρόσωπο χαραγματιές,
τα πόδια του γδαρμένα.
 
Άκου σου λέει, πρόσεξε.
Αυτό μην το ξεχάσεις.
 
Όσο κι αν είναι τρομερό
το μαύρο το σκοτάδι,
που τις ψυχές μας μόλυνε,
τον Ευμολπίδη κράτα. (4)
Σήκωστον κι απίθωσε
επάνω εις τον λίθο. (5)
Κι αν χίλια χρόνια πέρασαν
μπορείς και τον διαβάζεις.
«χαῖρε» κι «εὐψύχει» εύχεται.
Το φως να μην το σβήσεις.
 
(1) Από επιτύμβια επιγραφή που από την ελληνιστική εποχή χρησιμοποιούνται  φράσεις, όπως: Μνήμης χάριν, χαῖρε (παροδῖτα) και εὐψύχει.
 
(2) Εννοεί το Θριάσιο πεδίο. Το Θριάσιο Πεδίο, όνομα που τιμά τον τοπικό ήρωα Θριάσιο, είναι πεδιάδα της Αττικής, δυτικά των Αθηνών. Εκεί βρίσκεται η Ελευσίνα στην οποία  πραγματοποιούντο τα Ελευσίνια μυστήρια που ήταν γιορτή και μυστηριακή τελετή προς τιμήν της θεάς Δήμητρας και της Περσεφόνης. Η Ιερά Οδός που συνέδεε τον Κεραμεικό με το Θριάσιο Πεδίο.
Ο νεοπλατωνιστής Thomas Taylor, στο βιβλίο του «Ελευσίνια και Βακχικά Mυστήρια», αναφέρει πως «τα Κατώτερα Μυστήρια δημιουργήθηκαν για να σημάνουν με αποκρυφιστικό τρόπο την κατάσταση της μη εξαγνισμένης ψυχής που έχει ενδυθεί το γήινο σώμα της και έχει περιβληθεί την υλική φύση.»
Nam mihi cum multa eximia divinaque videntur Athenae tuae peperisse atque in vitam hominum attulisse, tum nihil meilus illis mysteriis, quibus ex agresti immanique vita exculti ad humanitatem et mitigati sumus, initiaque ut appellantur ita re vera principia vitae cognovimus, neque solum cum laetitia vivendi rationem accepimus, sed etiam cum spe meliore moriendi.
Γιατί ανάμεσα στους εξαίρετους και πράγματι θεϊκούς θεσμούς που η Αθήνα σας έχει γεννήσει και φέρει στην ανθρωπότητα, καμία, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι καλύτερη από αυτά τα Μυστήρια. Γιατί μέσω αυτών αποβάλαμε το βάρβαρο και άγριο τρόπο ζωής και μορφωθήκαμε και εκπολιτιστήκαμε. Και «μύησις» καθώς αποκαλείται, πράγματι μάθαμε τις απαρχές της ζωής και αποκτήσαμε τη δύναμη όχι μόνο να ζούμε ευτυχισμένοι, αλλά και να πεθαίνουμε με μια καλύτερη ελπίδα.
— Κικέρων, Περί νόμων, Βιβλίο Β΄, 36
 
(3) «ἐν ταῖς ἁγιωτάταις τῶν τελετῶν πρὸ τῆς τοῦ θεοῦ παρουσίας δαιμόνων χθονίων τινῶν ἐμβολαὶ προφαίνονται καὶ ὄψεις ἐκταράττουσαι τοὺς τελουμένους καὶ ἀποσπῶσαι τῶν ἀχράντων ἀγαθῶν καὶ εἰς τὴν ὕλην προκαλούμεναι.» Πρόκλος, Σχόλια στον Πρώτο Αλκιβιάδη.
(Στις πλέον άγιες από τις τελετές, πριν την παρουσία των Θεώ, εμφανίζοντο οι ορμητικές μορφές των χθονίων δαιμόνων και τραβούσαν την προσοχή από τα άχραντα αγαθά, στην ύλη.) Ο Πλήθων στους «Χρησμούς» ισχυρίζεται πως τα οράματα αυτά εμφανίζοντο με την μορφή των σκύλων.

(4) Τελευταίος νόμιμος ιεροφάντης των Μυστηρίων φαίνεται από τις πηγές να είναι ο Ευμολπίδης Νεστόριος, ο οποίος «ανήγγειλε την αρχή της μεγάλης πνευματικής νύχτας για την ανθρωπότητα».
 
(5) Το ταφικό μνημείο.