θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα
θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

NOT IN THIS "NEW GREECE"  - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"
NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

Thursday, August 24, 2017

22 Αυγούστου 1931. «Δημοκρατικοί» Μπράβοι, του Βενιζελικού Παρακράτους πυροβόλησαν για να σκοτώσουν τον Βασίλη Αυλωνίτη.


22 Αυγούστου 1931. «Δημοκρατικοί» Μπράβοι, του Βενιζελικού Παρακράτους πυροβόλησαν για να σκοτώσουν τον Βασίλη Αυλωνίτη.

Στο θέατρο Περοκέ που έπαιζε την επιθεωρησιακή οπερέτα «ΚΑΤΕΡΓΑΡΑ» των Κίμωνα Καπετανάκη και Μίμη Κατριβάνου. που οι εφημερίδες του Βενιζέλου την αποκαλούσαν «κίτρινο θέατρο».  Το Βενιζελικό καθεστώς ανέσυρε μια  αστυνομική διάταξη του 1895 περί ελέγχου του περιεχομένου των θεατρικών έργων και τα Αστυνομικά Τμήματα άρχισαν να στέλνουν έγγραφα στα θέατρα της περιοχής τους που έπαιζαν επιθεωρήσεις, ζητώντας να αφαιρεθούν οι σκηνές που σατίριζαν «πολιτικά εν γένει και επίσημα πρόσωπα». Η «Ακρόπολις» στο φύλλο  της 19ης Αυγούστου έγραφε ότι δόθηκε  προθεσμία τεσσάρων ημερών για το «ψαλίδι» και προειδοποιούσε τους υπεύθυνους των θεάτρων ότι εάν δεν συμμορφώνονταν «προς τας υποδείξεις» θα ακολουθούσε ποινική δίωξη.



Ο Βενιζέλος ήταν στη δύση του . Η κατάσταση ήταν έκρυθμη μετά το οικονομικό κραχ του 1929, και η δυσαρέσκεια στο πρόσωπο του Ελευθερίου Βενιζέλου και των Φιλελευθέρων ήταν έντονη.
Τα 2 μεγάλα σκάνδαλα της εποχής ήταν η υπερτιμολόγηση του ψωμιού και η νοθευμένη κινίνη. Το σκάνδαλο του βενιζελικού Κινίνου είχε πάρει τεράστιες διαστάσεις, όπως και το σύνθημα «Κάτω οι κλέφτες».
Το θέατρο Περοκέ ήταν κατάμεστο όπως κάθε βράδυ.
Ο 27χρονος τότε, Βασίλης Αυλωνίτης, είχε βγει στην σκηνή, με το νούμερο «Κοσμογονία», που έκανε  σατιρικό… απολογισμό, «της δημιουργίας νέων αξιών και φυσιογνωμιών κατά την εποχήν αυτήν».



 ΤΟ ΕΠΙΜΑΧΟ ΝΟΥΜΕΡΟ ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ

Στις 26 Αυγούστου, η εφημερίδα ΕΛΛΗΝΙΚΗ, που επέμενε να δίνει μεγάλη έκταση στο περιστατικό επί σειρά ημερών, δημοσίευσε όλους τους στίχους της "Κοσμογονίας", δηλαδή το νούμερο του ηθοποιού Βασίλη Αυλωνίτη.


Από τ' άχυρα βγήκαν οι ψύλλοι
από το τηλεγραφείο οι στύλοι,
από τους σκύλους τα τσιμούρια
κι απ' το Μάη τα γιαϊδούρια.

Απ' την Άνδρο βγήκανε οι δούλες
κι απ' την Κρήτη οι φουφούλες,
Απ' του Ψυρρή τα ζάρια
κι απ' την Πάτρα το τι χαμπάρια.

(Στο σημείο αυτό ο Αυλωνότης έφευγε, αλλά επέστρεφε στη σκηνή)
Να σας πω θέλω και κάτι άλλο.

Απ' τους στρατώνες τα κωθώνια
κι απ' τις δούλες τα λεμόνια,
Οι μικροί από τους μεγάλους
και το ζε μανφού από τους Γάλλους.

Απ' το χημείο οι νοθείες
απ' τις μιξοπαρθένες οι Ευανθίες
απ' την Αμερικήν οι μπρούκληδες
κι απ' τους κουμπάρους οι κερατούκληδες

(Πάλι έφευγε ο Αυλωνίτης και επέστρεφε)
Απ' τις τρίχες ο Βοζίκης
κι απ' το Βόλο ο .....
Απ' τα τσαρούχια ο Καφαντάρης
κι απ' τα βλήτα ο Τσαλδάρης

Απ' τη Σύρο τα λουκούμια
Απ' το Ζάππειο τα παγκάκια
Απ' τους παπάδες οι καλογέροι
κι απ' το γουδί το γουδοχέρι.

Απ' το Δαφνί η μούρλα
απ' τις κοιλιές μας τα ταμπούρλα
απ' τους ήρωας ο Καραΐσκος
κι απ' τους επιτρόπους βγήκε ο δίσκος.

Απ' το Μεταξουργείο οι Νταήδες
απ' τη Πλάκα τσικιρικιτζήδες
απ' τη Δραπετσώνα οι Αλεπούδες
κι απ' την Κοκκινιά οι ογλούδες.

Απ' τη Βουλή βγήκαν οι Νόμοι
κι απ' τους νόμους οι αστυνόμοι
απ' τη Ρουμανία οι Κουτσόβλαχοι
κι απ' τα μπαστούνια οι μπαστουνόβλαχοι.

Απ' τον Βενιζέλο η Αλήθεια
κι απ' τους υπουργούς τα παραμύθια
απ' τον Γαλόπουλο η εντιμότης
κι απ' το φιλότιμο ο Καραπαναγιώτης.

(Και πάλι έφευγε από τη σκηνή κι επέστρεφε)
Απ' τα πουλιά βγάλανε τα αεροπλάνα
απ' την μπενζίνα τον κ. Ζάννα
Απ' το τυρί έχουμε το τουλούμι
κι απ' τη σταφίδα τον κ. Βουθρλούμη.

Απ' τον Μεταξά βγήκαν οι Μακρήδες
κι από τ' ανταλλάξιμα οι Μαρήδες,
δηλαδή απ' την Αμερική ο Παναμάς
κι απ' την Ελλάδα ο Φαντομάς.

Απ' το Μαρή βγήκε το έλλειμμα
απ' τους πολισμάνους το πλημμέλημα
απ' τους αθλητάς βγήκαν τα άλματα
κι απ' την Εφορεία τα εντάλματα.

Απ' τους βιαστικούς βγήκε η φούρια
κι απ' τους κρύους τα καλαμπούρια
απ' την Τράπεζα βγήκαν τα όβολα
κι απ' το Αρσάκειο τα πεντόβολα.



Ο Μαρής ήταν , υπουργός Οικονομικών , ο Ευστράτιος Γαλόπουλος, διευθυντής του Χημείου του Κράτους και ο Βύρων Καραπαναγιώτης, υπουργός Συγκοινωνιών και μετέπειτα Εσωτερικών.Ξαφνικά σηκώθηκαν από τις πρώτες θέσεις 4 άντρες. Όρμησαν στη σκηνή, έριξαν κάτω τα σκηνικά και ο ένας εξ αυτών έβγαλε περίστροφο και πυροβόλησε τον Αυλωνίτη, αλλά η σφαίρα βρήκε τον τεχνικό του θεάτρου Παναγιώτη Μωραΐτη.

Οι πυροβολισμοί συνεχίστηκαν και τραυματίστηκαν ο λογιστής, ένας ηλεκτρολόγος και μια ηθοποιός. Τους Μπράβους τους έπιασε ο κόσμος που τους παρέδωσε στην Αστυνομία.



Την επομένη του εγκλήματος η εφημερίδα «Ελεύθερος Ανθρωπος», έγραψε ότι ο διευθυντής της Αστυνομίας, Νάσκος που οι συγγραφείς κάλεσαν, να παρακολουθήσει την παράσταση, (μετά την αστυνομική διαταγή για περικοπή σατιρικών σκηνών), «ωμολόγησε ότι ουδεμία επιλήψιμος σκηνή υπήρχεν εις το όλον έργον» , αλλά επέστησε, «την προσοχήν των συγγραφέων επί του ενδεχομένου μιας ομαδικής εναντίον του θεάτρου επιθέσεως». «Εάν κανένα βράδυ σας επιτεθούν τίποτε μπράβοι εγώ απεκδύομαι πάσης ευθύνης», είχε δηλώσει.
Το Περοκέ μετά από λίγες μέρες, συνέχισε κανονικά τις παραστάσεις του αλλά η επιθεώρηση είχε λογοκριθεί προκειμένου να αποφευχθούν παρόμοια σκηνικά.
Ο Αυλωνίτης έκανε χρόνια να ξαναβγεί σε αθηναϊκή σκηνή.

 
deltio11.blogspot.com/2017/08/22-1931.html