θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα
θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

NOT IN THIS "NEW GREECE"  - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"
NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

Thursday, February 17, 2011

Η φύση των δαιμόνων σύμφωνα με τον Πλούταρχο.

A Soul Brought to Heaven, William-Adolphe Bouguereau

Η φύση των δαιμόνων σύμφωνα με τον Πλούταρχο.

Στο Έκ των εις Ήσίοδον υπομνημάτων που αποδίδεται στον Πλούταρχο, στην παράγραφο 6, αναφέρεται ότι δαίμονες καλεί εκείνους που έχουν φύγει από τη ζωή και είναι φύλακες του βίου των ανθρώπων, ετυμολογώντας τη λέξη από το ρήμα δαήναι (μοιράζω), επειδή μοιράζουν τα πάντα ή κατανέμουν τα αγαθά στους ανθρώπους. Εφορεύοντες στην ανθρώπινη ζωή τους θέλει, σύμφωνα με την ίδια πηγή, ο Όμηρος αλλά και ο Πλάτων (βλ. Νόμοι 713ο). Στο Πλατωνικό Συμπόσιον 202 (1 κ.ε., στο ερώτημα του Σωκράτη τι είναι ο έρωτας, η Διοτίμα απαντά πως είναι κάτι μεταξύ θνητού και αθανάτου, δαίμων μέγας, αφού άλλωστε καθετί δαιμονικό βρίσκεται μεταξύ θεού και θνητού, και δουλειά του είναι να μεταφράζει και να μεταβιβάζει (έρμηνενον και δια-πορθμενον) όσα προέρχονται από τους ανθρώπους στους θεούς και στους ανθρώπους όσα προέρχονται από τους θεούς, των ανθρώπων τις προσευχές και τις θυσίες και των θεών τις προσταγές και τις ανταμοιβές. Στο μέσον των δυο καθώς βρίσκεται, γεμίζει το κενό, ώστε το σύμπαν να έχει συνοχή εσωτερική. Βλ. επίσης πιο κάτω 416Ρ, όπου ο Πλούταρχος περιγράφει με τα λόγια σχεδόν του Πλάτωνα τη φύση των δαιμόνων, που είναι ερμηνευτική και διακονική.