θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα
θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

NOT IN THIS "NEW GREECE"  - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"
NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

Saturday, September 06, 2008

Αρχαία μουσική με αρχαία όργανα


EΚΑΤΟ χρόνια συμπλη­ρώνονται φέτος από τό­τε που η κυβέρνηση Κουμουνδούρου αποφάσισε την παραχώρηση της ανασκα­φής των Δελφών στη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή. Κι αυ­τό συνέβη τότε γιατί η Γαλλία είχε υποστηρίξει την προσάρ­τηση της Θεσσαλίας στην Ελ­λάδα. Οι εργασίες έγιναν με πίστωση μισού εκατομμυρίου χρυσών γαλλικών φράγκων.
Εκείνη τη μεγάλη ανασκαφή (1892-1903) που αποκάλυ­ψε αγάλματα, ναούς και θη­σαυρούς και έφερε τους Δελ­φούς στο κέντρο της έρευνας για την κλασική αρχαιότητα, θυμούνται τώρα όσοι συνεχί­ζουν το έργο της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής. Άλλωστε το θέμα αυτό «Δελφοί, ένας αιώνας από τη Μεγάλη Ανασκαφή. Προσπάθεια απο­λογισμού» θα αποτελέσει το θέμα των επιστημονικών ανα­κοινώσεων που θα ακουσθούν στη διάρκεια συνεδρίου που θα γίνει από τις 16 ώς τις 18 Σεπτεμβρίου.
Το συνέδριο αυτό είναι μία από τις εκ­δηλώσεις που θα γίνουν για τον πρώτο αιώνα ζωής της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής, οι οποίες τελούν υπό την αιγίδα των προέδρων της Ελληνικής και Γαλλικής Δη­μοκρατίας και συνεορτάζονται με την Εφορεία Αρχαιο­τήτων των Δελφών. Θα γίνει ακόμη μια έκθεση «Δελφοί, στις πηγές του Απόλλωνα» ό­που θα παρουσιαστούν σχέ­δια, φωτογραφίες, προπλά­σματα και η εξέλιξη της τεχνι­κής των αποτυπώσεων. Η έκ­θεση αυτή θα μεταφερθεί το φθινόπωρο του 1993 στο Πα­ρίσι.

H Μπελίς ετοίμασε μια συναυλία στη διάρκεια της οποίας θα ερμηνευθούν σε πρώτη εκτέ­λεση μετά το 128 π. Χ., δύο ύ­μνοι στον Απόλλωνα. Πρό­κειται για τις εκτενέστερες παρτιτούρες που έχουν βρεθεί και οι οποίες είχαν χαραχθεί στο θησαυρό των Αθηναίων στους Δελφούς.
Οι δυο αυτοί ύμνοι, όπως επίσης και άλλα αποσπάσματα έργων επώνυμων κι ανώνυ­μων, όπως μια στροφή κι αντι­στροφή από το πρώτο στάσιμο του «Ορέστη» του Ευριπίδη (408 π.Χ.) και ένα μέρος από την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» (405 π.Χ.) του Ευριπίδη θα ερ­μηνευθούν από το συγκρότημα

Η πιο εντυπωσιακή από ό­λες τις εκδηλώσεις θα πρέπει να είναι η συναυλία που θα δοθεί στο αρχαίο θέατρο των Δελφών (19 Σεπτεμβρίου) με δώδεκα έργα από την αρχαιό­τητα, που είναι καρπός έρευ­νας της κ. Ανί Μπελίς. Ψά­χνοντας σε χειρόγραφα, παρ­τιτούρες και επιγραφές τα 15 τελευταία χρόνια, η Ανί Μπελίς ετοίμασε μια συναυλία στη διάρκεια της οποίας θα ερμηνευθούν σε πρώτη εκτέ­λεση μετά το 128 π. Χ., δύο ύ­μνοι στον Απόλλωνα. Πρόκειται για τις εκτενέστερες παρτιτούρες που έχουν βρεθεί και οι οποίες είχαν χαραχθεί στο θησαυρό των Αθηναίων στους Δελφούς.
Οι δυο αυτοί ύμνοι, όπως επίσης και άλλα αποσπάσματα έργων επώνυμων κι ανώνυ­μων, όπως μια στροφή κι αντι­στροφή από το πρώτο στάσιμο του «Ορέστη» του Ευριπίδη (408 π.Χ.) και ένα μέρος από την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» (405 π.Χ.) του Ευριπίδη θα ερ­μηνευθούν από το συγκρότημα «Κήρυλος» και από την ανδρική χορωδία της Ασοσιασιόν Λορέν ντες Αμί ντε λα Μουζίκ».
Το ενδιαφέρον επίσης είναι ότι κατασκευάστηκαν για την ερμηνεία αυτών των έργων στη Γαλλία, με ελληνικό ξύ­λο και με τη μέθοδο και την τεχνική των αρχαίων Ελλήνων, δύο αρχαίες κιθάρες, έξι λύρες και ένα κρουστό, η κρούπεζη. Το κόστος μόνο για τις δύο κιθάρες ανήλθε στα 9 εκατομμύρια δραχμές, όπως είπε στη χθεσινή συνέ­ντευξη Τύπου η κ. Μπελίς. Επίσης χρειάστηκαν 1.600 ώ­ρες δουλειάς για την ολοκλή­ρωση τους. Στόχος η ηχογρά­φηση τους με περισσότερα αυθεντικά όργανα όταν αυτό γί­νει εφικτό.
Η κ. Μπελίς έκανε σαφές όη ο Ευριπίδης και οι άλλοι τραγικοί της αρχαιότητας ήταν εξίσου δημοφιλείς στην εποχή τους για τις μουσικές τους δημιουργίες που συνόδευαν τα κείμενα τους. Τα έρ­γα του Ευριπίδη που θα ακου­στούν παρά τη φθορά τους και παρόλο που είναι δυσνόητα στην εποχή μας, φαντάζουν μοντέρνα και είναι αντάξια της μεγαλοφυίας του δημιουργού τους.