θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα
θεοῖς σωτῆρσιν ἔθυον καὶ ἀναθήματα ἀνέθηκα

NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

NOT IN THIS "NEW GREECE"  - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"
NOT IN THIS "NEW GREECE" - ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ"

Saturday, December 15, 2007

ΞΟΡΚΙΑ ΠΟΥ ΧΑΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑ!

O Πλάτων, κεφαλή, Μόναχο

ΠΛΑΤΩΝ ΧΑΡΜΙΔΗΣ 156

Ωραία, αποκρίθηκα" γι αυτό τώρα θα σου μιλήσω πιο ελεύθερα για τα ξόρκια, τι είδους είναι" πριν από λίγο δεν ήξερα με ποιο τρόπο να σου δείξω τη δύναμη τους. Τα ξόρκια λοιπόν, Χαρμίδη, είναι τέτοια, ώστε δεν μπορούν να θεραπεύσουν μόνο τον πονοκέφαλο, αλλά όπως ακριβώς και οι καλοί γιατροί, όπως κι εσύ ίσως έχεις ήδη ακούσει, όταν τους επισκεφθεί κάποιος με πονόματο, του λένε πως δεν μπορούν να επιχειρήσουν να του γιατρέψουν μόνο τα μάτια, αλλά πως είναι ανάγκη να φροντίσουν συγχρόνως και το κεφάλι του, αν πρόκειται να γίνουν καλά τα μάτια" και λένε επίσης ότι το να νομίζει κάποιος πως είναι δυνατό να θεραπευτεί χωριστά το κεφάλι, χωρίς να θεραπευτεί μαζί ολόκληρο το σώμα, είναι μεγάλη ανοησία. Γι' αυτό τον λόγο καθορίζοντας διαιτητικές αγωγές για όλο το σώμα, μαζί με το σύνολο προσπαθούν να θεραπεύσουν και "να κάνουν καλά το μέρος μαζί με το όλο" ή μήπως δεν ξέρεις πως αυτά λένε οι γιατροί και πως έτσι έχουν τα πράγματα;

Ασφαλώς, είπε.
Νομίζεις λοιπόν πως είναι σωστή αυτή η άποψη και την αποδέχεσαι;
Πιο σωστή απ' όλες, είπε.
Μόλις εγώ τον άκουσα να επαινεί, αναθάρρησα, ξανα-βρήκα λίγο λίγο την τόλμη μου και αναζωπυρώθηκα. Είπα λοιπόν". Κάτι παρόμοιο συμβαίνει, Χαρμίδη, με τα ξόρκια τούτα. Τα έμαθα στον στρατό, από κάποιον από τους Θρα­κιώτες γιατρούς, οπαδούς του Ζαλμόξιδος, οι οποίοι λέ­γεται ότι

μπορούν να εξασφαλίσουν την αθανασία.
Μου έλεγε λοιπόν αυτός ο Θρακιώτης ότι οι Έλληνες γιατροί σωστά έλεγαν όσα είπα εγώ τώρα δα" αλλά ο Ζάλμοξις, έλεγε, ο βασιλιάς μας, που είναι θεός, λέει ότι, όπως δεν είναι σωστό να επιχειρεί κάποιος να θεραπεύει τα μάτια χωρίς να θεραπεύει και το κεφάλι, ούτε το κεφάλι χωρίς το σώμα, έτσι και το σώμα δεν πρέπει να θεραπεύεται χω­ριστά απο την ψυχή, κι αυτή είναι ακριβώς η αιτία που διαφεύγουν από τους Έλληνες οι περισσότερες ασθένειες, επειδή παραμελούν το σύνολο, το οποίο θα έπρεπε να φροντίζουν, διότι, αν δεν υγιαίνει το σύνολο, είναι αδύνατο να υγιαίνει το μέρος. Έλεγε ότι όλα ξεκινούν από την ψυχή, και τα κακά και τα καλά για το σώμα και για ολόκληρο τον άνθρωπο, και από εκεί κατευθύνονται όλα, όπως από το κεφάλι προς τα μάτια- πρέπει επομένως εκείνο πρώτα και κύρια να θεραπεύουμε, αν πρόκειται να διατηρούνται σε καλή κατάσταση τα μέρη του κεφαλιού και του υπόλοιπου σώματος. Η ψυχή θεραπεύεται, έλεγε, καλέ μου, με ορισμένα μαγικά ξόρκια, κι αυτά τα ξόρκια είναι οι καλοί λόγοι, από τέτοιους λόγους γεννιέται στην ψυχή η σωφροσύνη, η οποία, μόλις γεννηθεί και βρεθεί μέσα στην ψυχή, είναι πια εύκολο νά εξασφαλίσει την υγεία και στο κεφάλι και στο υπόλοιπο σώμα. Μαθαίνο­ντας μου λοιπόν το φάρμακο και τα ξόρκια, μου είπε".
«Πρόσεξε, μήπως κάποιος σε πείσει να θεραπεύσεις με το φάρμακο αυτό το κεφάλι του, αν δεν σου παραδώσει πρώτα για θεραπεία την ψυχή του με τα ξόρκια». «Διότι και τώρα», είπε, «τούτο είναι το σφάλμα απέναντι στους αν­θρώπους, ότι δηλαδή κάποιοι επιχειρούν να είναι γιατροί χωριστά για το καθένα, τη σωφροσύνη δηλαδή και την υγεία». Μου έδωσε λοιπόν αυστηρές οδηγίες να μην πει­στώ από κανέναν να πράξω διαφορετικά, ούτε από πλούσιο ούτε από κανέναν άλλον, είτε ευγενικό είτε όμορφο. Εγώ λοιπόν —επειδή του ορκίστηκα και είμαι υποχρεωμένος να τηρήσω τον όρκο— θα υπακούσω* και σε σένα, αν βέβαια επιθυμείς να μου παραδώσεις πρώτα την ψυχή σου κατά τις εντολές του ξένου, για να της ψάλω τα μαγικά ξόρκια του Θρακιώτη, θα προσφέρω το φάρμακο και για το κε­φάλι σου* διαφορετικά δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα για σένα, αγαπητέ Χαρμίδη.
Όταν με άκουσε ο Κριτίας να μιλώ έτσι, είπε: Απροσ­δόκητο κέρδος θα γίνει, Σωκράτη, για τον νεαρό η ασθέ­νεια του κεφαλιού, αν θ' αναγκαστεί εξαιτίας του κεφαλιού να βελτιωθεί αυτός και στο πνεύμα. Σου λέω όμως πως ο Χαρμίδης δεν φαίνεται να υπερέχει από τους συνομήλικους του μόνο στην ομορφιά αλλά και σε αυτό ακριβώς, για το οποίο ισχυρίζεσαι ότι κατέχεις τα ξόρκια" τη σωφροσύνη εννοείς, έτσι δεν είναι"